tisdag, maj 05, 2009

att plugga... eller inte

Satan vad segt det har gått idag. Dock kommer jag närmare och närmare med att bli klar med allt som ska vara färdigt innan vi drar till Lloret de Mar (Costa Brava)!

Men det som jag absolut var tvungen att göra idag och som jag har förhör på imorgon har jag givetvis inte gjort. Typiskt mig. Antar att det blir till att stressplugga på bussen till skolan imorgon, hurray! Idag är det 38 dagar kvar till studenten och Costa om 9 dagar!! Kan inte tänka på mycket annat, dels därför det inte blivit mycket gjort idag.

Tänkte även passa på att tipsa om en ruskigt bra bok jag läst, läste den dels av eget intresse och passade även på att läsa den och analysera till min Psykologi B kurs. Den handlar om en tjej som heter Mina och är 16 år, som är ett typiskt maskrosbarn. Absolut läsvärd! Föfattaren heter Åsa Anderberg Strollo och verkar själv ha haft ett händelserikt liv.Förra terminen var hon inbjuden att tala på min skola och då berättade hon bland annat om denna boken.

"Minna Krall är 16 år och har just börjat gymnasiet. Hon presenterar sig själv för klassen som en helt vanlig tjej. En tjej med mycket kläder, som bor i en sekelskiftesvilla i Bromma med sin pappa. Problemet är bara att allt är en enda lång lögn. Minna bor egentligen i en skitig lägenhet med sin psykiskt sjuka mamma. Hon har blivit en expert på att ljuga och leva på ingenting.

Tillsammans med vännen/pojkvännen Eddie tänker Minna åtminstone klara sig genom skolan. Hon tänker bli en ny Minna. Men det är inte så lätt som det borde vara. Hon blir ovän med klassens drottning, Emma, och ansvaret hon känner för sin mamma suger totalt musten ur henne. Är det möjligt att göra sig fri?" citat från GLÖD.




Nu ska jag verkligen försöka öva inför förhöret imorgon!

Peace!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar